till de som inte vet, men vill veta.

Jag är så otroligt trött på att folk runt omkring mig klankar ner på mig för saker som jag inte kan rå för. Alltsåsådana saker som jag är född med och inte alls är stolt över.
 
Jag vet inte hur många det är som vet om det, men i alla fall. Jag är hörselskadad. Och nej, inte hörselskadad på det viset att jag hör lite sämre än alla andra och har en slags hörsnäcka bakom örat. Min situation är lite mer komplicerad än så. (Påstår verkligen inte att det är enkelt att ha en ''vanlig'' hörselskada, det är säkert jätte jobbigt det också.)
 
Jag är född med en...ja, missbildning helt enkelt. Jag föddes utan ytteröron och i princip helt utan hörsel (alltså hade jag inga hörselgångar). Så den första tiden i mitt liv (3 år, tror jag) bar jag ett diadem med en hörapparat på. Ni kan ju tänka er hur bra det diademet satt på mig som 1-,2- och 3åring. Vi vet ju alla hur barn leker. Så ja, de där första 3 åren hade jag nog lite halvtaskig hörsel antar jag. Det är ju ändå de 3 åren som är viktiga för att man ska ta in och lära sig ord och uttal.
 
I 3årsåldern fick jag en så kallad BAHA. Alltså en titanskruv som opereras in i skallbenet och förankras med en hörapparat. Den skruven har jag än idag, men med en nyare mer uppdaterad hörapparat. Det var även någonstans i den åldern som jag opererade min gomspalt ett antal gånger (3-4 gånger, tror jag). Ingen vet säkert, men troligen hänger min gomspalt ihop med min lilla missbildning, likaså min käke som växer snett, som jag också ska operera tids nog.
 
Men tillbaka till min gomspalt, den är opererad och i princip bra nu. Men det är något (vet knappt själv haha) med vägen mellan näsan och munnen på mig som gör att jag inte kan hålla 100% tätt. Det är ingenting som påverkar mig eller stör mig. Men, det har en effekt på mitt tal. Jag har gått hos en talpedagog under hela min barndom, och de är imponerade över att jag ens klarar av att säga ''R-ljudet''. För jag borde inte kunna det egentligen, med mina förutsättningar. Sen påverkar ju självklart min hörselskada hur jag pratar, allting låter ju annorlunda för mig, alltså uttalar jag saker och ting på ett annat sätt.
 
Så ja, hör jag dåligt någon gång så är det bara att hojta och nu vet ni ju också varför det är så ibland. Värst är i miljöer med högt ljud, jag kan vara helt slut i huvet efter en stimmig lektion, för min hörsel pallar inte lika mycket som en ''vanlig'' persons hörsel gör. ( Nej det är inget jag har hittat på själv.)
 
Och det här med att jag pratar konstigt...ja, vad ska jag göra åt saken? Det är väldigt få som har kommenterat det, vissa tycker att jag låter precis som alla andra, men en del har faktiskt kommenterat det. Det är i alla fall inget jag kan hjälpa, och ni ska ju inte gå och tro att jag inte vet om det själv. Vet inte hur många gånger jag suttit och varit förbannad och ledsen över att jag inte får vara ''som alla andra'', men vem får allt man pekar på liksom? Det är något jag får lära mig att leva med.
 
Vill tacka de som har orkat sig igenom texten innehållande mitt fruktansvärt intressanta liv, ironi. Nä, men jag uppskattar det jätte mycket faktiskt. Vill hellre bli dömd för sanningen än dömd för ett missförstånd, om ni förstår mig? Jag tycker det är skönt att slippa förklara, jag trivs alltså bland människor som vet om min historia. Det är absolut inte så att jag inte vill prata om det, undrar ni något så är det bara att fråga. Det är bara kul! :)
 
HOPPLA/ TILDA

Kommentarer
Postat av: Sofie

Gumman du vet att jag tycker om dig så himla mycket va?
Så glad över att du började på De La Gardie utan dig hade jag nog inte orkat skolan- och jag tycker om dig för den du är, din hörselskada tänker man verkligen inte på när man känner dig, och att de finns personer i våran närhet som kan säga vad som helst är så himla dåligt, men de är den personen som mår dålig och behöver trycka ner dig för att må bra!
Hoppas du verkligen förstår att du är så himla fin, det är "inget fel på dig" ja du förstår vad jag menar!
Så snälla skit i vad idioterna säger, skulle de säga ngt nu så vet du vart du har mig. <3

Svar: Finaste du! du betyder himla mycket hjärtat <3
onestepback.blogg.se

2013-01-21 @ 20:01:25
Postat av: Ronja

Tildis, om inte folk kan acceptera det så är dom falska! En så kallad riktig vän ska inte behöva ha några problem med att du är född sån... tycker det är för jävligt att du ska behöva känna att du är missbildad för det är du värkligen inte, du är samma Matilda som du skulle varit om du föddes med öron :):) och jag antar att du känner så eftersom det är många som har klankat ner på dig osv...du är riktigt stark! det som du gått igenom är nog inte lätt och här klagar man själv på när man ska ta en liten jävla spruta ^^ Kämpa på vännen! Förlorar du en falsk vän som inte kan acceptera att du är du så har du inte förlorat något!1 :) kraaaaam!

Svar: Tack så jätte mycket Ronja!! :) Jag har faktiskt en missbildning, så det är ingenting jag bara känner utan det är faktiskt ett faktum.. Men sprutor är läskiga faktiskt ;) Du är inte dåligt stark du heller :) Kram
onestepback.blogg.se

2013-01-21 @ 22:57:54

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0